«ΕΟΠΥΥ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΣΘΕΝΗΣ»

Γ. Τούντας*

(Αναδημοσίευση από την Εφημερίδα «Το Έθνος», 30/10/2012)

Ο ΕΟΠΥΥ ιδρύθηκε το 2011 με τη συνένωση στην αρχή των τεσσάρων μεγαλύτερων ασφαλιστικών οργανισμών (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΠΑΔ και ΟΓΑ) και στη συνέχεια και άλλων μικρότερων, με δύο βασικούς στόχους: να ελέγξει το κόστος και να συγκρατήσει τις δαπάνες αξιοποιώντας την τεράστια μονοψωνιακή δύναμη που θα αποκτούσε και να οργανώσει την ΠΦΥ γιατρεύοντας τις πολύχρονες στρεβλώσεις, κατακερματισμούς και ανεπάρκειές της.

Ο ΕΟΠΥΥ, όμως, σήμερα όχι μόνο δεν μπορεί να επιτελέσει το έργο αυτό, αλλά δεν μπορεί να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις υποχρεώσεις του προς τους ασφαλισμένους, αλλά και προς τους παρόχους Υγείας, δημόσιους και ιδιωτικούς. Πρώτα απ’ όλα γιατί δεν έχει τους αναγκαίους πόρους και γιατί ήταν λάθος ο θεσμικός τρόπος που συγκροτήθηκε.

Η ένταξη στον Οργανισμό του κλάδου Υγείας (χρηματοδότηση) και των μονάδων Υγείας των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (παραγωγοί) δημιουργεί διοικητικά και λειτουργικά προβλήματα. Το ζητούμενο εδώ και χρόνια ήταν να υπάρξει, σύμφωνα και με τη διεθνή εμπειρία, διαχωρισμός των αγοραστών (Ταμεία) από τους προμηθευτές (μονάδες Υγείας) για να μπορούν οι πρώτοι να συμβάλλονται με τους δεύτερους με κριτήρια κόστους και ποιότητας, είτε πρόκειται για το Δημόσιο είτε για τον ιδιωτικό τομέα υπηρεσιών Υγείας. Τα Ταμεία μπορούν να ασκούν κοινές πολιτικές Υγείας συγκροτώντας για τον σκοπό αυτόν ξεχωριστό Οργανισμό, όπως θα έπρεπε να είναι ο ΕΟΠΥΥ.

Οι δε μονάδες Υγείας των Ταμείων (πρόκειται σχεδόν αποκλειστικά για το ΙΚΑ) θα έπρεπε να συγκροτήσουν ξεχωριστό φορέα, ο οποίος αφενός θα συμβαλλόταν με τα Ταμεία και αφετέρου θα συμμετείχε μαζί με τους άλλους προμηθευτές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΕΣΥ, ΟΤΑ, συμβεβλημένος ιδιωτικός τομέας) σε περιφερειακά και τοπικά συστήματα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), με την εμπλοκή των νέων περιφερειών και δήμων, για τους οποίους η «καλλικράτεια» νομοθεσία κληροδοτεί το σύνολο της σχετικής ευθύνης.

Θα πρέπει, λοιπόν, εκτός από τα άμεσα μέτρα για την χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ, με αύξηση της κρατικής επιχορήγησης από 0,4% του ΑΕΠ στο 0,6%, με την αύξηση των εισφορών του ΟΓΑ, αλλά και με την άμεση απόδοση των πόρων των κλάδων Υγείας στον ΕΟΠΥΥ, να αναθεωρηθεί το θεσμικό καθεστώς του ΕΟΠΥΥ, ώστε να μην περιλαμβάνει πλέον τις υφιστάμενες πρωτοβάθμιες μονάδες Υγείας, οι οποίες θα πρέπει να ενταχθούν σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στο πλαίσιο της περιφερειακής ανασυγκρότησης του ΕΣΥ.

*Ο Γ. Τούντας είναι καθηγητής Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής της ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ 2012.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: